Nájdenie správnej psychiatrickej pomoci

Uvedomiť si, že s vami niečo nie je v poriadku býva samo o sebe dosť náročné. Čo v prípade, keď ste si vedomý, že potrebujete pomoc, no neviete, kde hľadať?

Nájdenie psychiatrickej pomoci, nie je zrovna tá najľahšia úloha. Keď som sa prvýkrát zdôverila rodičom o svojich pocitoch, nikto z nás nevedel, že existuje niečo ako OCD. Vedeli sme len, že potrebujem pomoc. Ja sama som to vedela. Ani na okamih som neváhala, keď som mala navštíviť svoju prvú psychologičku. Jediné, čo som si totižto želala bolo, aby som bola konečne šťastná a mohla normálne žiť bez toho, aby mi myšlienky určovali, čo mám robiť. Ani vo sne by mi však nenapadlo, že cesta nájdenia tej správnej pomoci bude taká kľukatá.

Psychológ vs. psychiater

Prvým základným bodom je ujasniť si, akú pomoc potrebujete. Nie všetci ľudia, ktorí majú problém s mentálnym zdravím, totiž akútne potrebujú psychiatrickú liečbu. Pokiaľ ste ale presvedčený, že potrebujete alebo chcete navštíviť psychológa je dobré si uvedomiť (a to si, želám, aby som vedela aj ja, keď som vchádzala do ordinácie), že možno nebude špecializovaný vykonať pomoc, ktorú potrebujete a v takom prípade vás pošle k psychiatrovi. Aký je teda rozdiel? Psychológ má vyštudovaný odbor psychológia a môže byť zameraný na rozličné oblasti: školský, klinický, poradenský a pod. Psychiater je lekár, ktorý má vyštudovanú lekársku fakultu a je spôsobilý predpisovať lieky. Ja som vyskúšala jednu psychologičku, ktorá mi dala urobiť všetky druhy testov, od výberu farieb po rozlišovanie tvarov, no ani jeden z nich nedokázal zahnať myšlienky v mojej hlave. Po niekoľkých sedeniach to so mnou vzdala a poslala ma k psychiatrovi.

Porozumenie je dôležité

Keď sa konečne odhodláte rozprávať o svojich pocitoch, najdôležitejšie je, aby vám osoba, ktorej sa zdôverujete porozumela, alebo aspoň snažila sa pochopiť vás. Samozrejme, nie všetci ľudia sú stvorení na to, aby chápali zložitým procesom odohrávajúcim sa v mysli, ale každý by mal mať aspoň štipku empatie. Potom už nie je ťažké pokračovať v liečbe. Ak pravidelne chodíte na sedenia, zamyslite sa. Je osoba, ktorej platím za pomoc, skutočne nápomocná? Ja som musela prejsť niekoľkými ordináciami, aby som našla niekoho, kto ma chápe a je schopný mi pomôcť. Psychiatrička, ku ktorej som bola poslaná, rozprávala o všetkom možnom, no nič z toho, čo vravela nemalo spoločné s tým, ako sa cítim. Je však pravda, že práve ona mi predpísala lieky, ktoré beriem až doteraz. Bola som veľmi sklamaná, že ani tento raz som nenašla pochopenie. Moji rodičia sa však rozhodli nevzdávať a mamina ma objednala ku doktorke, tentoraz v inom meste. Tam sa však odohrala jedna z najhorších skúseností v mojom živote. Pani psychiatrička sa po vypočutí mojich problémoch rozhodla poslať ma na liečenie! To bol pre mňa koniec. Toto sedenie ma tak zničilo, že som prestala veriť, že ešte existuje nejaká šanca, že budem žiť normálne. Pamätám si ako som doma plakala a prosila rodičov, nech mi pomôžu. Nič viac som si neželala, len byť opäť šťastná. Po nejakom čase a dostatočnom výskume sa moja rodina dopočula o obsesívno-kompulzívnej poruche a našla odborníčku, ktorá sa na ňu špecializuje a ktorá mi pomohla vyjsť z temného obdobia. Psychiatrička, ktorú navštevujem do tohto dňa je doktorka Eva Pálová a pôsobí v Košiciach. Hoci za ňou musíme cestovať niekoľko kilometrov a cesta trvá 2 a pol hodiny, je to viac než len prospešné. Pani doktorka je známa odborníčka, ktorá sa často vyjadruje k témam mentálnych porúch aj v médiách a ja jej vďačím za to, že dnes môžem viesť zmysluplný život a písať tieto články. Kým som nenavštívila ju, myslela som si, že neexistuje nikto, kto by ma pochopil. No vždy niekto taký existuje. Vždy je na svete osoba, ktorá prežíva nie rovnaké, ale veľmi podobné pocity ako vy a vždy je tu niekto, kto je ochotný vám pomôcť. JE DÔLEŽITÉ, ABY STE SA NEVZDALI.

Venujte sa sami sebe 

Nie všetky psychické problémy vyžadujú aj psychiatrickú pomoc. Niekedy jediné, čo naša myseľ potrebuje je čas pre seba. Kedy naposledy ste boli sami so sebou? Myslím čas, kedy ste okolo seba nemali žiadny rušivý objekt, žiadnych ľudí, žiadne médiá, sociálne siete, žiadnu hudbu. Skúste si aspoň hodinu denne vyhradiť len pre seba. Choďte do prírody, doprajte si kúpeľ, vyberte sa cvičiť, zabehnite si. Mnohokrát si myslíme, že trávime sami dostatok času, no nie je to tak. Väčšinou pri všetkých našich činnostiach počúvame rádio, televízor a naša myseľ tak nemá dostatočnú možnosť usporiadať si všetky myšlienky. Budete prekvapený ako veľmi tento čas zmení vaše vnímanie.
Liečenie mentálnej poruchy je cesta na dlhú trať. Tak isto ako keď si zlomíte nohu, zahojenie trvá nejaký čas a počas neho musíte pomaly trénovať a robiť rôzne cviky, aby ste mohli opäť chodiť. Rovnako je to aj s dušou. Musí prejsť určitý čas, aby ste ju zahojili. A hoci mentálne poruchy sú často neliečiteľné, s časom a trpezlivosťou, môžete dané ochorenie zmierniť a viesť normálny život, aký si zaslúžite.


-------------------------------------------------------------------------------

Realizing that something is wrong with you tends to be quite difficult in itself. What if you know you need help but don't know where to look?

Finding psychiatric help is not the easiest task. When I first told my parents about my feelings, none of us knew there was something like OCD. We only knew I needed help. I knew it myself. I didn't hesitate for a moment when I went to visit my first psychologist. The only thing I wanted was to be finally happy and able to live normal life without my thoughts telling me what to do. Even in my dreams, however, I wouldn
't think that the way of finding the right help would be so winding.



Psychologist vs. psychiatrist

The first essential point is to clarify what kind of help you need. Not all people with mental health problems are in need of psychiatric treatment. However, if you believe you need or want to visit a psychologist, it is good to realize (and I wish I knew when I entered the office) that he or she might not be specialized to carry out the help you need, in which case he/she will send you to psychiatrist. So what is the difference? Psychologist has a degree in psychology and can be specialized in various areas: school, clinical, counseling, etc. A psychiatrist is a doctor who has a medical degree and is qualified to prescribe medications. I tried one psychologist who gave me all sorts of tests, from choosing colors to distinguishing shapes, but none of them could drive away the thoughts in my head. After a few sessions she gave up and sent me to a psychiatrist.


Understanding is important

When you finally decide to talk about your feelings, the most important thing is that the person you trust is able to understand or at least tries to understand you. Of course, not all people are born to understand difficult processes which take place in the mind, but everyone should at least have a pinch of empathy. Thereafter, it is no longer difficult to continue in treatment. If you regularly sit in a session, think about it. Is the person I pay for help really helpful? I had to go through several surgeries to find someone who understands me and is able to help me. The psychiatrist to whom I was sent talked about everything, but nothing she said had anything to do with how I felt. However, it is true that she has prescribed me the pills I have taken until now. I was very disappointed that even this time I found no understanding. However, my parents decided not to give up and my mother made an appointment to see a doctor, this time in another city. But that's when one of the worst experiences in my whole life has happened. After she listened to my problems, she decided to send me for treatment! That meant end for me. I was so devastated by this session that I stopped believing that there was still a chance that I would live a normal life. I remember crying at home and begging my parents to help me. I wanted nothing more than to be happy again. After some time and sufficient research, my family heard of an obsessive-compulsive disorder and found an expert who specializes in it and helped me get out of the dark. The psychiatrist I attend to this day is Dr. Eva Palova and she works in Kosice. Although we have to travel for several kilometers and it takes 2 and a half hour, it is more than just beneficial. The doctress is a well-known expert who often speaks on the topic of mental disorders in the media and it's also thanks to her that today I can lead a meaningful life and write these articles. Until I visited her, I thought there was no one to understand me. But there's always someone. There is always a person in this world who experiences not the same but very similar feelings as you and there is always someone willing to help you. It is only important NOT TO GIVE UP.

Give yourself some time

Not all mental health problems require psychiatric help. Sometimes the only thing our mind needs is time for itself. When was the last time you spent some time with yourself? I mean a time when there was no distracting object, no people, no media, no social networks, no music. Try to save for yourself at least an hour a day. Go to nature, have a bath, do some exercise, run. We think we spend enough time with ourselves, but in reality we don't. In most of our activities, we listen to radio, TV, and our mind does not have enough opportunity to organize all of ours thoughts. You will be surprised how much this time will change your perception.

The treatment of mental disorder is definitely not easy. Just as when you break your leg, healing takes time, and you have to slowly train and do various exercises to walk again. So it is with the soul. It takes some time to heal. And although mental disorders are often incurable, with time and patience, you can alleviate the disease and lead the normal life you deserve.

Comments

  1. Dobrý deň.
    Píšem Vám v mene redakcie magazínu BRAINN. Zaujali nás Vaše články a hlavne oceňujeme osobný prístup k téme. V prípade, ak ešte stále aktívne píšete, prípadne máte záujem písať o zaujímavých témach z oblasti psychológie a radi by ste svoju prácu odprezentovali, kontaktujte nás na redakcia@brainn.sk .

    ReplyDelete

Post a Comment