Ako pomôcť človeku s OCD: 5 spôsobov, ktorými podporíš svojho milovaného

Viem si predstaviť, aké náročné pre moju rodinu bolo, keď sa moja porucha začala stupňovať a oni mi nedokázali pomôcť. Tak ako som ja pociťovala beznádej, že ešte niekedy budem šťastná, rovnako ťažké muselo byť pre nich pozerať sa na svoje dieťa či sestru, ktorá trpí, no oni nevedia, čo majú robiť.

Takéto boli prvé mesiace obdobia, kedy sa celá moja cesta OCD začala. Sú to jedny z najsilnejších spomienok, ktoré mám a každý deň myslím na ľudí, ktorí si tým prechádzajú práve v tomto momente. Pretože povedomie je aj po 6 rokoch stále malé.

Najťažšie na celom procese je zistiť korene problému. U mňa to teda bola OCD, ktorá mi bola diagnostikovaná až po početných sedeniach u psychologičiek a psychiatričiek. Potom som sa už mohla začať liečiť a začali sa objavovať aj prvé svetielka nádeje. Celá situácia pre mojich rodičov a moju sestru však bola rovnako nová, ako pre mňa, a tiež sa museli vysporiadať s mnohými, dovtedy neznámymi vecami. Napríklad, ako zabezpečiť, aby ich dcéra bola schopná opäť viesť šťastný život.

Tento článok je venovaný práve osobám, ktorých blízki trpia OCD. Nie som odborník a ani sa naň nehrám, preto prosím ber všetky rady s rezervou. Píšem ti sem len svoje skúsenosti ako človek, ktorý si týmto psychickým ochorením prechádza už viac ako 6 rokov. Dúfam, že ti moje postrehy pomôžu aspoň o trošku lepšie sa vcítiť do tvojej milovanej osoby alebo ti prinajmenšom dodajú pocit, že v tom nie si sám. Lebo my vieme, aké náročné je to aj pre vás, ktorí sa denne zaujímate o to, ako sa máme <3

Daj mu pocítiť, že si tu pre neho

Neustále rozmýšľanie nad obsesiami je náročné a únavné. Človek má pri takom množstve myšlienok, ktoré mu za deň prejdú hlavou tendenciu uzatvárať sa do seba. Aj keď sa ti nemusí zdôveriť so svojou obsesiou, vedomie, že pri ňom niekto stojí a nie je v tom sám môže významne pomôcť. Stačí, ak budeš pri ňom, keď ťa bude potrebovať a bude pripravený prehovoriť.

Neumožňuj mu neustále sa uisťovať

Áááá, toto je extrémne ťažké a neznášala som, keď to moja rodina robila. Vykonať určitú kompulziu (rituál, opakovanie, počítanie) bolo pre mňa “bezpečné” a upokojujúce. ALE IBA NA URČITÝ ČAS! Potom sa obsesia opäť vrátila a častokrát sa zhoršovala, pretože som ju doslova svojim uisťovaním kŕmila. Nie je však dôvod sa ubezpečovať, preto to treba čím skôr danému človeku vysvetliť a nedovoľovať mu v tom pokračovať (toto sa naozaj ľahko píše, ťažko robí).

Netlač na neho

Keď zbadáš, že vykonáva nejakú kompulziu, nezačni na neho kričať, aby okamžite prestal. Hoci nie je dobré ho v tom podporovať, ani kritizovanie nikomu nepomôžu. Skôr sa mu snažt logicky odôvodniť, prečo jeho konanie nedáva zmysel a je zbytočné. Skús spoločne s ním prejsť na koreň problému, ktorý sa snaží svojou aktivitou vyriešiť, napríklad tak, že sa ho spýtaš, čo si myslí, že svojou činnosťou zmení a ako si myslí, že to dokáže. On sám tak pochopí, že jeho kompulzie skutočne nedávajú význam a v najlepšom prípade si na to spomenie, keď ho opäť pochytí nejaké nutkanie.

Dohodnite sa na počte uistení

Tento bod nadväzuje na ten predchádzajúci. Ako som spomenula, zastavenie človeka pred vykonaním kompulzie je veľmi drastické a waaay too hard. Avšak pomáha to! Samozrejme, mu najskôr pekne vysvetli, prečo si neželáš, aby s tým pokračoval, a potom sa s ním skús dohodnúť na množstve opakovaní, rituálov či iných nutkaní, ktoré môže za deň vykonať. Začni však pomaly. Dohodni sa s blízkym, koľkokrát do dňa ťa môže požiadať o uistenie alebo vykonať určitý rituál a postupne tento počet zmenšujte.

Netlač na seba

Starať sa o niekoho alebo byť v blízkosti s niekým, kto trpí psychickým ochorením je samo o sebe veľmi náročné. Aj ty si len človek a je v poriadku priznať si, že toho už máš dosť. Vysvetli svojmu milovanému, že si unavený a potrebuješ pauzu, určite to pochopí. Je lepšie, ak si dopraješ na pár dní relax, napríklad v podobe výletu do prírody, ako by si mal v sebe držať falošný úsmev, ktorý ťa skôr či neskôr zlomí a vybiješ si to na svojom blízkom. Tak by si mu ešte viac uškodil. Preto poznaj svoje limity a neboj sa počúvať svojmu telu a svojmu vlastnému mentálnemu zdraviu.


Comments